Een nieuw jaar biedt nieuwe kansen en nieuwe doelstellingen, die al dan niet behaald worden met behulp van marketing. Dit geldt voor zowel een start-up als voor een gevestigde onderneming. Om deze nieuwe kansen en doelstellingen te behalen, is het van cruciaal belang om je marketingbudget te bepalen. Dit zal de groei van je onderneming ondersteunen en realiseren. Maar hoe maak je nu een marketingbudget op en waar houd je dan rekening mee?
Een nieuw marketingplan opstellen en het budget ervoor bepalen, kan onmogelijk zonder dat van het afgelopen jaar te evalueren. Je kijkt dus best naar je learnings en successen van de afgelopen tijd om op verder te bouwen.
Ligt je storytelling nog in lijn met je doelstellingen? Of zijn ze tegenstrijdig?
Welke campagnes deden het goed? Welke niet?
Welke budgetten hanteerde je?
Is je doelgroep nog steeds dezelfde? En hebben zij nog dezelfde noden / wensen / eigenschappen en interesses?
Door deze analyse te maken, vorm je makkelijker een plan van aanpak voor de komende tijd, maar opgelet: staar je hier niet blind op! Wat in 2024 werkte, werkt in 2025 misschien niet meer, of net andersom.
Tips:
Nu die evaluatie achter de rug is, kan je een plan van aanpak maken voor het komende jaar. Een eerste belangrijke stap hierin is het opstellen van duidelijke doelen. Dit klinkt misschien vanzelfsprekend, maar het belang hiervan wordt nog steeds onderschat. Het is namelijk ‘key’ om een duidelijk, realistisch en concreet beeld te hebben van waar je naartoe wil, gebaseerd op je huidige cijfers. Je wil groeien? Right, dat wil iedereen toch? Probeer te definiëren wat die groei voor jou inhoudt.
Wil je meer leads? Of is er nog werk aan de winkel op vlak van naamsbekendheid?
Of misschien wil je meer gaan inzetten op klantenbinding?
Concrete doelstellingen:
Een van de belangrijkste aspecten van een goed marketingplan is het inschatten en/of profileren van jouw doelgroep/klant.
Wie is jouw doelgroep?
Wat houdt deze personen vandaag de dag bezig?
Hoe gaan zij op zoek naar informatie?
Welke kanalen gebruiken ze hiervoor?
Wat vinden ze belangrijk?
Waar bevinden ze zich?
Welke leeftijden hebben ze?
Dit zijn slechts enkele belangrijke vragen die jij je steeds opnieuw moet stellen. Het is namelijk zo dat de voorkeuren en verwachtingen van jouw doelgroep, maar ook de kanalen waar ze gebruik van maken, snel kunnen veranderen – Of dat de doelgroep zelf volledig veranderd. Het is dan zaak om hier tijdig op in te spelen.
Tip:
“Je eieren in één mandje leggen”, zoals al eens wordt gezet, is wat social media betreft niet het beste idee. Zet je op meerder social media in? Dan zal je naar waarschijnlijkheid ook een hoger bereik hebben dan iemand die focust op één kanaal. Wel is het zo dat je dan ook het juiste soort content hoort te posten, op die verschillende kanalen. Een video die op TikTok 200.000 views behaalde, kan bijvoorbeeld op Facebook een zeer laag bereik hebben. Kies de kanalen vooral op basis van hun potentieel om je doelgroep te bereiken, pas je content hierop aan en meet continu om mogelijke aanpassingen door te voeren.
Vervolgens houd je in je marketingbudgetplan ook best rekening met onvoorziene omstandigheden die veroorzaakt kunnen worden door externe factoren. Voorzie daarom een buffer, die je dan kan inzetten in geval van (bijvoorbeeld): stijgende advertentiekosten, stijgingen in abonnementskosten van online tools, nieuwe trends die opduiken enzovoort. In onzekere tijden of tijden waarin er zich veel opportuniteiten voordoen, is het van belang om flexibel te zijn.
Waar houd je best rekening mee?
Verdeel je marketingbudget over de verschillende fases van de marketing funnel: awareness, consideration, conversion, loyalty. Dit zorgt ervoor dat je zowel de zichtbaarheid van je merk verhoogt als de conversies bevordert.
Tips:
Analyseer voortdurend de prestaties van je campagnes over de verschillende kanalen. Ga na wat de benchmarks zijn en vergelijk die met je eigen resultaten. Meten is weten en zo kan je je strategie steeds optimaliseren om het beste rendement uit je budget te halen.
Hoe meet ik mijn prestaties?
“Wat hebben we vandaag geleerd?”
Een marketingbudget opstellen voor 2025 vraagt inzicht in je doelen, je doelgroep en de verschillende kanalen. Door je budget correct te verdelen over de hele marketing funnel en vervolgens de resultaten te analyseren, stel jij jezelf en je onderneming in staat om flexibel te blijven en te blijven groeien.